Jak se dělá kvalitní web? Podívejte se na 5 kroků


Jaroslav Hach
CEO, Art director

Když zadáváte poptávku na tvorbu webových stránek a hledáte webdesignéra, tak vám jistě někteří odpoví tím, že zašlou již hotový design. Je to pravděpodobně „zoufalý designér“, který vůbec netuší, jaký je správný postup při tvorbě grafického návrhu. Patrně potřebuje peníze a počítá s tím, že si ho vyberete za zhotovitele. V tomto článku vám řekneme, jak se staví kvalitní webové stránky, které se stanou součástí obchodního procesu. Náš proces práce si můžete prohlédnout zde.

Kvalitní web si nepostavíte za týden, ale za několik měsíců, protože samotné přípravy a analýzy zaberou velké množství času. Začátkem každého nového webu by měla být vstupní studie, tvorba wireframů a koncepce. Mnoho firem vnímá webové stránky jen jako vizitku a ne jako prodejní kanál. Design webu je sice důležitý, ale kostra a správné uspořádání prvků je mnohem důležitější.

1. Vstupní studie, analýza konkurence

Základem každého dobrého webu je poznání potřeb, stanovení cílů a analýza konkurence. Je to nezbytný krok při tvorbě nebo redesignu webových stránek. Na začátku bychom si měli říct, co od webové prezentace očekáváte. Chcete více poptávek, být lepší než konkurence, zvýšit své zisky? Rozhodně byste se neměli soustředit jen na první pozice ve vyhledávání nebo zvýšení návštěvnosti.

2. Rozložení stránek a wireframy

Designovat bez kvalitních wireframů je sebevražda. Proč? Web by měl návštěvníkům poskytnout snadno a rychle to, co hledají. Měl by je dovést k cíli, představit jim to, co je pro ně nejdůležitější. Webová grafika je sice důležitá, ale důležitější je správné rozmístění prvků UX (User experience). Nejprve je potřeba vymyslet, jak budou jednotlivé prvky na webu uspořádané. Říká se to mu wireframe. Wireframy, neboli drátové modely, pak předáte grafikovi a ten vám navrhne nový design. Díky těmto skicám bude vědět, kam dát tlačítko, kde budou obrázky, ikonky, logo, menu apod.

UX si můžeme vysvětlit na našem těle. To se skládá z kostry, orgánů a kůže. Kostra je kód webu a UX jsou orgány v našem těle.

UI je grafický návrh jako u lidského těla kůže.

3. Grafický návrh, web design

Na trhu naleznete spousty designérů, ale jak poznat kvalitního, který své práci rozumí? Existuje jednoduchá odpověď. Zná postup tvorby webu a má se čím pochlubit.

Naše studio sleduje trendy. Dnešnímu světu vládne vzhled a kreativita. Je ověřené, že zákazník, který přijde na stránky si během 5 vteřin rozmyslí, zda na stránkách zůstane nebo odejde. Moderní grafika je základ každého dobrého webu. Grafika musí zaujmout, co nejvíce lidí a ne jen vlastníka webovek. Musí vzbuzovat profesionální dojem a budovat silnou identitu. Velmi důležité je nechat v návštěvníkovi pocit důvěry. S tímto dojmem si návštěvník spojí i majitele stránek.

„Málokdo si uvědomuje jednu zásadní věc. Když jdete do obchodu koupit si tyčinku, tak si ji vybíráte podle obalu. Ten, který vás zaujme nejvíce si koupíte a sníte. Takhle to funguje i ve světě webových stránek.“

4. Výroba webu & kódování, programování

Máte hotovou grafiku, ale jak ji zprovoznit? Na řadu přichází kodér. Ten si od grafika převezme grafické návrhy, fonty, ikonky a připomínky k návrhu. My tvoříme webové stránky plně responzivní, je to prakticky nutnost. Lepší webové stránky kódujeme do HTML šablon a dále napojujeme na redakční systém WordPress. U méně náročných webových stránek HTML šablony netvoříme. Webové stránky tvoříme již z předpřipravených šablon, které dále upravujeme.

5. Vyhodnocení výsledků, vylepšení, marketing

Před spuštěním webových stránek do ostrého provozu je nutné stránky otestovat a vylepšit. Je důležité projít si chování celého webu na webových prohlížečích, mobilních zařízeních a vyhodnotit chyby. I přes maximální pečlivost se nikdy nepovede vytvořit web bez chyb. Webové stránky si lze v dnešní době prohlédnout na stovkách zařízeních a prohlížeče typu Internet Explorer jsou zastaralé. Některé styly ani nepřečtou. Takže 100% kompatibilitu nelze nikdy zaručit.

Spuštěním webu, ale práce nekončí. Mnoho lidí se domnívá, že stačí vytvořit web a dál už se o něj nestarat. A to není pravda. Musíte vymyslet strategii, začít se SEO, o webové stránky se pravidelně starat, aktualizovat systém atd. Je to podobné jako s autem (výměna oleje, oprava/výměna součástek, přezouvání pneumatik).

…další články

Líbí se vám, co děláme a máte zajímavý projekt? Kontaktujte nás nebo rovnou vyplňte brief. “když to nezkusíte, nic se nedozvíte”.

© 2014 – 2018 – Kopírování obsahu je zakázáno Fresh Mill

Web vytvořilo digitální studio Fresh Mill