Pro e-shopy v roce 2023 platí nová legislativní pravidla


Poslední dobou Evropská unie přináší velké změny do e-commerce. A ono je to vlastně dobře. Ještě před deseti lety si pamatuji, jak se nás majitelé e-shopů ptali na dotazy máme mít veřejné obchodní podmínky, reklamační řád, je nutné zveřejnit IČ, DIČ nebo co když někdo nezaplatí? Máme mu zaslat pokutu? To vše bylo téma diskusí. Nové směrnice Evropské unie toto řeší a rok 2023 přinesl tak obrovské změny pro majitelé e-shopů, že to některým přidělává vrásky na čele. Pojďme se tedy společně podívat jaké změny to vlastně jsou.

Nová novela  Zákona o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb začala platit od 6. ledna 2023. Nyní si možná říkáte „a sakra, zapal jsem“. Nemusíte mít strach. V České republice se to tak neřeší, ale v zahraničí ano. Proto dopoučujeme i vzhledem k vysokým pokutám se s novými pravidly seznámit a na svém e-shopu je implementovat.

Tlačítko objednat musíte přejmenovat, aby vám zákazník zboží skutečně zaplatil

Tlačítko „objednat“ musíte přejmenovat. Momentálně podle legislativy není z toho textu patrné zda má zákazník za zboží zaplatit. Tudíž ho musíte přejmenovat například na „Objednat a zaplatit“, „Zavazuji si zboží objednat a zaplatit“. Pokud nic takového v e-shopu nemáte, smlouva je neplatná. Zákazník tak nemusí zboží přijmout a ani za něj zaplatit.

Problém ale není jen v tom, že zbytečně vyhodíte peníze za dopravu, ale i to, že můžete čelit poměrně vysokým pokutám až do výše 5 milionů korun od České obchodní inspekce.

Lhůta od odstoupení smlouvy se může prodloužit na 1 rok

Nově musíte zákazníka seznámit, že může do 14ti dnů odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu. Pokud s tímto zákazník nebude seznámen, bude mít možnost odstoupit a vrátit vám zakoupené zboží bez udání důvodu až do jednoho roku od zakoupení. Na tohle si dejte pozor.

Odstoupit od smlouvy lze i přes Messenger nebo Instagram

Nově může spotřebitel odstoupit od kupní smlouvy přes jakoukoliv sociální síť, kterou váš e-shop provozuje. Stačí tedy, že pošlou vzkaz a vy jej musíte potvrdit. Pokud tak neučiníte, opět můžete čelit problémům s Českou obchodní inspekcí.

Řazení produktů na e-shopu nesmí být náhodné

Pokud váš e-shop řadí jednotlivé produkty dle nějakého klíče jako například, nejlevnější, nejnavštěvovanější, top produkty a oblíbené, budete muset přímo k tomu produktu uvést podle jakých parametrů se produkty řadí. A pozor, uvést to v obchodních podmínkách nestačí.

V praxi to znamená, že u produktu napíšete info, proč zrovna tento produkt patří mezi top produkty. Například by se toto dalo vyřešit tooltipy, kdy zákazník najede na otazník v kolečku a zobrazí se mu nějaký krátký popis.

Objednat zboží po telefonu za zákazníka má jasná pravidla

Ještě minulý rok platilo, že posloucháte, co zákazník chce za zboží, vy jste jej naťukali do počítače a následně mu zaslali pouze platební údaje. To již neplatí. Nově sice pořád posloucháte, ale ještě než zboží za zákazníka objednáte, musíte mu poslat nákupní seznam e-mailovou cestou, ten musí zákazník schválit a vy tak následně můžete zboží objednat.

Konec falešným slevám

Blíží se Black Friday. Celý rok ten iPhone stál 15 000 Kč. Tři dny před slevou 16 000 Kč. A na černý pátek sleva 10%. Nově musíte slevu počítat od ceny, která u zboží platila aspoň 30 dní zpětně. Správně byste tak měli mít na e-shopu graf vývoje ceny. Ten sice povinný dle zákona není, ale je to jeden ze způsobů jak ověřit pravost cen.

Obchodní podmínky v patičce webu nestačí

Pokud máte obchodní podmínky pouze v patičce webu, tak to je špatně. Nově musíte obchodní podmínky zaslat spotřebiteli s potvrzením objednávky ve formě PDF do e-mailu. Kopie obchodních podmínek musí mít jasná pravidla jako velikost písma, nabytí obchodních podmínek apod.

Tato změna je z toho důvodů, abyste vy jako majitel e-shopu nezměnil VOP v průběhu objednávkového procesu.

Konec falešných recenzí

Pokud máte na webu v současné době falešné recenze, které nelze nijak ověřit, máte nejvyšší čas s tím skoncovat. Nově musíte na e-shopu dokázat pravost skutečných recenzí. Nicméně jak pravost recenzí bude ověřována již v legislativě není.

Nicméně pravost recenzí musíte prokazovat zpětně a pokud jako majitel e-shopu budete nařknut tak musíte recenzi smazat.

Tlačítka na e-shopu musí mít jasná pravidla

Jakékoliv tlačítko na e-shopu musí být srozumitelné. Již neexistuje text „chci to“, „potvrzuji“ apod. Nyní zákazník musí pochopit, že kliknutím na tlačítko se k něčemu zavazuje.

Konec falešným slibům

Nová pravidla se vztahují i na dodací lhůty. Pokud slíbíte na e-shopu, že zboží dodáte do 24/48 hodin, musíte tak učinit. Pokud ve slíbené lhůtě zákazník zboží neobdrží, má právo odstoupit od smlouvy. Pokud se tak chcete vyhnout sporům, doporučuji dávat termíny, které jste schopní dodržet.

Zboží musíte odeslat maximálně do 30 dnů

Nově musíte zákazníkovi zboží zaslat do 30ti dnů. Pokud potřebujete delší čas, musí s tím být zákazník již před objednáním produktu seznámen.

Pokud tápete, sjednejte si schůzku s právníkem a poraďte se o nových pravidlech. Případně je vám naše studio k dispozici ohledně implementací změn pro váš web na WordPressu a WooCommerce.

Správa WordPress webových stránek

Zbavte se starostí se správou WordPress webu – my se o to postaráme za vás! S našimi odbornými službami bude váš web vždy funkční a aktuální.




Zaujali jsme vás? Začněme ještě dnes

Jsme digitální studio, které navrhuje a tvoří webové stránky na míru. Naším zaměřením je váš úspěch na internetu. Jsme zkušení odborníci a pro své klienty se snažíme vytvořit kvalitní projekty.